Roadtrip, barbecues en kangoeroegevaar - Reisverslag uit Sydney, Australië van Peter en Bart - WaarBenJij.nu Roadtrip, barbecues en kangoeroegevaar - Reisverslag uit Sydney, Australië van Peter en Bart - WaarBenJij.nu

Roadtrip, barbecues en kangoeroegevaar

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Peter en Bart

03 Januari 2015 | Australië, Sydney

Terug van weggeweest melden wij ons weer met een spiksplinter nieuw verhaal, wederom vanuit Sydney. We zijn alleen 4 weken verder en talloze ervaringen rijker die we maar al te graag willen delen met onze fanbase.

We vlogen op 1 december naar Cairns, het noorden van Australie en tevens startpunt van de roadtrip. Deze vlucht ging niet de boeken in als de meest favoriete van Peet door een heftige kiespijn. Zo zaten we dus even later in de wachtkamer van de lokale tandarts. Gelukkig was Peet een aantal dagen later weer 100% de ouwe. We zijn bijna een week gebleven in Cairns waar we een huurauto heben geregeld, het nachtleven hebben ontdekt en ook nog wat oude bekenden hebben opgezocht.
Team Bleiswijk was ook aanwezig want Vinny en Martijn gingen ook de oostkust ontdekken met hun bolide. Een hoop opschepperij later begon de reis. Wij hadden 2 dingen bij een travel agency laten vastleggen: Whitsundays en Fraser Island. Verder waren we vrij om te gaan en staan waar we wilden. Nadat we op de 4e onze auto hadden opgehaald (een vrij nieuwe Toyota Corolla), hebben we de hele auto volgegooid met de benodigde campingspullen. Gelijk in Cairns onze eerste campingovernachting vastgelegd.
De volgende dag zijn we naar het Great Barrier Reef gegaan. Dit was ook weer iets van een andere planeet. Het koraal, de vissen alles is er in overvloed en het een nog mooier als het andere. Hier doe je geen enkele moeite om een paar uur met je kop onder water te liggen, omdat het simpelweg iets unieks is. Helaas had de crew ook een horloge en moesten we weer terug naar het vaste land.
De volgende dag hebben we onze wagen aan het werk gezet en zijn we naar het Daintree National Park gegaan. Dit is een unieke plaats op de wereld waar twee werelderfgoeden naast elkaar gelegen zijn, namelijk het Great Barrier Reef en het Daintree Rainforest. Mooi park met uiteenlopende natuur zodat we de camera's weer vol konden schieten. Na afloop hadden we alleen niet echt een plan. Dus besloten we heel impulsief om onze grote vriendelijke vriend Scott op te bellen in de wetenschap dat hij uit de buurt van Cairns kwam. Dat wisten we nog toen we hem in Thailand ontmoetten. Enthousiast dat ie is, nam hij ook zo de telefoon op en 1 minuut later zaten we in de auto op weg naar zijn huis in Kairi. Had hij zojuist zijn logeerkamer beschikbaar gesteld. Uiteindelijk zijn we daar 2 dagen gebleven en heeft hij ons meegenomen naar het meer om te waterskien en te tuben. Ondanks de (zeldzame) regen de grootste lol gehad met deze 41-jarige Australier. Beide avonden bars opgezocht en verhalen van Thailand uit de oude doos gehaald. Die ochtend erp moest Scott vroeg vertrekken, maar hij vond het niet erg als wij uitsliepen en wat worstjes bakten. Als we de deur maar op slot deden bij vertrek. Dat hebben we ons geen twee keer laten zeggen.

Inmiddels is het 9 december en hebben we koers gezet naar Mission Beach. Hierzo de tent opgezet en lekker achterover gaan zitten. De volgende ochtend gelijk vertrokken naar Airlie Beach; de hub voor de Whitsundays. Ook hier een topcamping kunnen vinden. Gelukkig was onze barbecuechef in de persoon Vinny ook gearriveerd dus kon er in de heerlijke avondtemperatuur weer gebarbecued worden. Weer een hoop gezelligheid, onder het genot van wat drankjes.
De volgende dag was een veelbelovende omdat we aan boord stapten van de SV Whitehaven. Een zeilboot en tevens ons onderkomen voor komende twee dagen in de wateren van de Whitsundays. Dit paradijs op aarde gingen we op die manier ontdekken. Hier hebben we met afstand de mooiste stranden gezien en ook veel mooi koraal tijdens het snorkelen. Met 24 jongeren aan boord was het tijdens de avonden ook lekker gezellig. Dit bleek ook wel toen we eenmaal terug aan land waren en met deze groep savonds nog een diner hadden. Vervolgens zijn we gaan stappen in dit kleine maar gezellige stadje. Peet had vandaag het geluk aan z'n kont hadden toen hij bij een club 130 dollar aan cash en dranktegoed won met een spel. Dit was natuurlijk ook de start van een leuke avond.

Door de vrijheid die we hebben met het bezit van een auto en reisschema hadden we heel impulsief besloten om met Vinny en Martijn naar Alice Springs te rijden. Dit is, voor de goede orde, in het middelste puntje van Australie en dik 3000km ver weg. Maar wel de thuisbasis van Ayers Rock, midden in de outback. Dus wij onze auto ingericht voor een dag of vijf karren met zeer veel eten en drinken en een jerrycan benzine. Onvoorbereid dat we waren bleek het helemaal geen goed idee om ook snachts te rijden met het gevaar van springende kangoeroes op de je auto. Gelukkig attendeerde een ''local'' ons hierop bij een benzinestation. Dit maakte des te meer indruk op ons omdat we op het nippertje waren ontsnapt aan een dergelijk ongeluk. Enkele meters voor ons sprong een kangoeroe de weg over. Peet gelukkig op tijd in de ankers en liep alles met een sisser af. Eenmaal van de schrik bekomen toch even een beroep op ons verstand gedaan. Omdat we ook niet zoveel tijd hadden om alleen overdag te rijden moesten we toch rechtsomkeert. Maar we zijn wel een ervaring en mooi verhaal verder. De voorraad eten en drinken was op de terugweg daarmee ook snel verdwenen.
Toen zijn we savonds voor de verandering het nachtleven weer gaan verkennen. Het kwam al de hele dag met bakken uit de hemel maar de volgende dag was als vanouds weer een topdag. Dus bleven we nog maar een dag en hebben we heerlijk gezeten en gezwommen bij de lagoon. Deze middag loopt Vinny in de supermarkt Thomas en Bruce uit Bleiswijk tegen het lijf. Toen werden er een paar worstjes extra in het mandje gegooid en hebben we met z'n allen op een toplocatie met zeezicht gebarbecued bij de lagoon. Voor de laatste keer zijn we gaan stappen in Airlie Beach voordat we de volgende dag naar Agnes Water gingen. Hier zouden onze surfskills op de proef worden gesteld.

Peet gaat deze honeurs waarnemen en de verhalen van onze laatste twee weken van onze roadtrip op papier zetten. Het volgende verslag zal dus snel volgen!

Liefs van Peter en Bart

• 03 Januari 2015 - 11:51

Anneke:

He Boys, wat een schrijverstalent en wat een belevenissen, geweldig om te lezen.
    Het aftellen is voor mij (ons) nu wel begonnen, tot gauw!
    Dan kunnen we de foto's bekijken.

• 03 Januari 2015 - 11:57

Alda:

Ik heb weer genoten van jullie verslag! Ben blij dat het goed afgelopen is met die overstekende kangeroe. Dat had je nog niet verteld....
    Tot volgende week en succes jongens met de terugreis, zeker nu jullie allebei apart naar huis komen.

xx mam

• 03 Januari 2015 - 12:56

Mary:

Wat een mooie reis! En jullie beleven nog eens wat.
    Geniet nog even. Ben benieuwd naar het "live" verslag. tot snel.

• 03 Januari 2015 - 22:15

Ria :

Wat een geweldig verslag jongens we genieten er van als het een. Goed boek is.
    We wachten op het volgende verslag

• 03 Januari 2015 - 22:18

Opa:

Wat een mooi verslag Bart en Peet

• 13 Januari 2015 - 04:12

Martijn:

Jullie maken wat mee!

Eindelijk de tijd gehad om alles bij te lezen, wist niet dat jullie ook naar Thailand waren geweest joh.

Vanuit een regenachtig Melbourne,

Ha koen na ma ta taa